Home » TROMPETtechniek » houding

Houding

Wanneer er trompet gespeeld wordt dan wordt alle inspanning geleverd door het bovenlichaam van bekken tot kruin. Bij een normale lichaamshouding wordt het gewicht van het bovenlichaam gedragen (gedeeltelijk) door het heupgebied of het bekken. Dat veroorzaakt een zekere spanning in dit heupgebied die ongewenst is voor een trompettist, omdat het juist dat gebied is dat zich moet kunnen ontspannen dan wel inspannen (vrijelijk bewegen) om een goede ondersteun te krijgen.

  • Een trompettist moet zichzelf aanleren om middels zijn houding de spanning in het heupgebied weg te nemen. Dat kan door het lichaamsgewicht met de benen en voeten te dragen.
  • Ideaal is ongeveer 3/4 van het lichaamsgewicht op de voorvoet en de rest op de benen. Dit is mogelijk wanneer je de knieen een beetje buigt. Wanneer je de knieen "op slot" zet, dan verplaatst de "draagspanning" zich naar de heupen. Voorts moet de leerling ook in het hoog-bovenlichaam vrijelijk kunnen ademen.
  • Dit houdt in dat de rug recht moet zijn en de schouders recht en laag. Dus rechte, lage schouders, een rechte rug, 3/4 van het lichaamsgewicht op de voorvoet en de knieën licht gebogen.
  • Een beginnende leerling verkrampt n.a.v. de vele aanwijzingen meestal in een dergelijke houding. Het is natuurlijk de bedoeling dat de houding ontspanning (voor het hele lichaam maar vooral het bovenlichaam) geeft.

 

Hoe leer je de correcte sta-houding ?

De meest voorkomende problemen zijn een gekantelde heup (staan met al het gewicht op de voet) en het op slot zetten van de knieën.

  1. Om dat af te leren moet je allereerst zorgen dat men op beide voeten gaat staan met een evenredige verdeling van het lichaamsgewicht op beide voeten.
  2. Daarna laat je hen het lichaamsgewicht verplaatsen van de hiel naar de voorvoet, daarbij moeten de knieen licht worden gebogen. Het bovenlichaam kan zich nu ontspannen en is klaar voor de actie die plaatsvind wanneer er trompet gespeeld gaat worden.

REGEL:Een actieve houding heeft een actief spel tot gevolg.

  • Het aannemen van een goede houding kan in psychologisch opzicht sterk bijdragen aan de kwaliteit van het spel. Een actieve houding draagt bij aan de alertheid van de leerling en versterkt het betrokkenheidsgevoel met het materiaal.
  • Zittend spelen komt in feite op hetzelfde neer, alleen kun je nu niet het gewicht op de voorvoet plaatsen maar gedeeltelijk op de bovenbenen en het zitvlak.
  • Je moet weer actief gaan zitten, een rechte rug, schouders recht en laag, ontspannen in het heupgebied en ...       spelen maar.

 

Natuurlijk zijn deze houdingen een ideaal. In de praktijk komen heel veel afwijkingen voor. Nog even dit over de houding tijdens het concerteren.

Een gemiddelde beroeps-trompettist staat voor het optreden twee uur op het podium en verder zit hij die dag vier uur te studeren.